Het Constructivisme is een kunststroming die actief was van 1915 tot 1934 en haar oorsprong vond in Rusland. De vroege Constructivisten ontsproten uit het Kubisme en het Russisch Futurisme, maar gingen een stap verder in hun streven naar pure eenvoud en directheid.
Constructivisten creëerden kunstwerken met een verscheidenheid aan materialen, in plaats van ze op de traditionele manier samen te stellen met materialen zoals hout, marmer, brons en andere conventionele elementen. Deze vernieuwende benadering stond in contrast met de traditionele methoden van beeldhouwen en schilderkunst, waarbij vaak gebruik werd gemaakt van klassieke materialen en technieken.
Beeldhouwwerken werden geconstrueerd met materialen zoals karton, triplex, ijzerdraad, blik, aluminium en staalplaat. Deze constructies vonden hun plaats in de openbare ruimte, buiten de begrenzingen van musea. Het resultaat was een interactie tussen kunst en omgeving, waardoor de grenzen van traditionele galerijruimtes werden doorbroken.
In de schilderkunst pasten constructivisten dezelfde principes toe op een tweedimensionale schaal. Ze maakten gebruik van geometrische vormen, abstracte composities en gedurfde kleurenpaletten om kunstwerken te creëren die de kijker uitdaagden om verder te kijken dan traditionele artistieke grenzen. Deze schilderijen riepen associaties op met machines en architecturale elementen, waarbij de nadruk lag op de interactie tussen vorm, kleur en ruimte.
Tussen 1917 en 1920 fungeerde het Constructivisme als de officiële kunststroming van de Russische Revolutie en de Sovjet-Unie.
Naast het ontwikkelen van theoretische ideeën voor de beeldende kunsten (fysieke kunstvormen zoals schilderijen en sculpturen), richtten Constructivisten zich ook op de podiumkunsten (dans, toneel, muziek, etc.) en de toegepaste kunsten (design), waaronder architectuur, binnenhuisarchitectuur, industriële vormgeving, en het ontwerpen van industriële producten.
Samenvattend kunnen we stellen dat het constructivisme een breuk met traditionele kunstvormen en een streven naar vernieuwing en avant-garde expressie. Het daagde de normen uit door te experimenteren met materialen, vormen en concepten, zowel in de beeldhouwkunst als in de schilderkunst, en vormde een essentieel onderdeel van de kunstgeschiedenis van de 20e eeuw.
Grondlegger van het Suprematisme in de schilderkunst.
Deze poster van El Lissitzky vertegenwoordigt niet alleen een prachtig staaltje van modern grafisch ontwerp, maar ook een praktische toepassing van de abstracte ideeën van de Suprematistische beeldtaal. Dit lijkt op het eerste gezicht tegen de principes van Malevitsj en het Suprematisme in te gaan (kunst kan enkel ontstaan na bevrijding van de functies van het leven die geen relatie hebben met de kunst).
Niettemin, tijdens de chaotische periode na de Russische Revolutie, waarin de Russische avant-gardekunst veel steun kreeg van het nieuwe revolutionaire regime, verdedigde Malevitsj dit standpunt. Hij geloofde in de ontwikkeling van een nieuwe Sovjetcultuur. Door zijn Suprematistische theorie in alle facetten van de Russische samenleving te integreren, hoopte hij op de opkomst van een nieuw spiritueel en immaterieel tijdperk. Veel kunstenaars, waaronder Malevitsj zelf, beschouwden de Russische Revolutie als de eerste stap naar een nieuwe geestelijke en immateriële bestaansvorm.
Het suprematisme is een kunststroming waarbij kunstenaars voornamelijk gebruik maken van eenvoudige geometrische vormen, zoals vierkanten, cirkels en lijnen, om kunstwerken te creëren. De nadruk ligt op het experimenteren met vormen en kleuren zonder dat ze iets herkenbaars voorstellen, zoals bijvoorbeeld een persoon of een gebouw. Een centraal idee achter het suprematisme is het benadrukken van gevoel en spiritualiteit door middel van vorm en kleur, zonder dat je daadwerkelijk iets kunt herkennen. Het draait om hoe de vormen en kleuren je laten voelen en denken, eerder dan om wat ze letterlijk weergeven.
Het constructivisme is een kunststroming die draait om het bouwen of construeren van kunstwerken. Het omvat niet alleen schilderijen, maar ook beeldhouwwerken, ontwerpen en zelfs architectuur. De kerngedachte van het constructivisme is dat kunst nuttig moet zijn in het dagelijks leven. Kunstenaars maken gebruik van materialen zoals hout, metaal en glas om zowel functionele als esthetische objecten te creëren, zoals meubels, posters en zelfs gebouwen. Het doel van het constructivisme is om kunst en design dichter bij het alledaagse leven te brengen en deze bruikbaar te maken voor mensen.
Op het eerste gezicht lijken het suprematisme en het constructivisme wellicht enigszins op elkaar, vanwege hun nadruk op geometrische vormen en abstractie. Beide stromingen maken gebruik van eenvoudige vormen zoals vierkanten, cirkels en lijnen, en vermijden vaak realistische afbeeldingen. Hierdoor kunnen ze op het eerste gezicht enige gelijkenis vertonen.
Echter, ondanks deze oppervlakkige overeenkomsten, hebben ze verschillende doelen en filosofieën. Het suprematisme legt de nadruk op het artistieke gevoel en de emoties die worden overgebracht door vormen en kleuren. Aan de andere kant richt het constructivisme zich op de integratie van kunst in het dagelijks leven door praktische en functionele objecten te creëren.
Samengevat, het suprematisme draait om het spelen met vormen en kleuren om gevoelens en ideeën over te brengen zonder herkenbare afbeeldingen te gebruiken, terwijl het constructivisme zich richt op het maken van praktische en mooie objecten die mensen in hun dagelijks leven kunnen gebruiken.
Er zijn diverse kunstenaars, architecten en grafisch ontwerpers die geïnspireerd zijn door het Suprematisme en Constructivisme, of die elementen van deze stijlen in hun werk integreren.
Het is van belang op te merken dat kunst, architectuur en design vaak een mengeling zijn van invloeden en stijlen. Hedendaagse kunstenaars hebben de mogelijkheid om elementen uit diverse bewegingen te integreren, wat resulteert in unieke en vernieuwende werken.
Ontwerp een compositie die geïnspireerd is op het suprematisme, waarbij je gebruikmaakt van geometrische basisvormen en pure kleuren, evenals zwart en wit. Begin met voorontwerpen en schetsen op papier met potlood. Kleur je schetsen in met kleurpotlood voordat je het ontwerp digitaal uitvoert in Adobe Illustrator. Het uiteindelijke ontwerp wordt afgedrukt met snijtekens op SRA3 formaat.
Verdiep je in het suprematisme en bekijk werken van kunstenaars zoals Kazimir Malevitsj en El Lissitzky. Begrijp hoe ze basisvormen en kleuren hebben gebruikt om abstracte composities te creëren.
Bekijk de webpagina over compositie
Maak meerdere schetsen op papier waarin je verschillende composities verkent met behulp van geometrische vormen zoals vierkanten, rechthoeken, cirkels en lijnen. Experimenteer met de rangschikking van de vormen en de verdeling van de kleuren.
Kies een schets die je wilt uitwerken en reproduceer deze digitaal in Adobe Illustrator. Gebruik de basisvormen-tools om de compositie te creëren. Speel met kleuren en pas pure zuivere kleuren toe om de kenmerkende suprematistische esthetiek vast te leggen. Kies pure kleuren + zwart en wit voor je ontwerp en maak kleurstalen aan met de CMYK kleurenkiezer van Adobe Illustrator om de gewenste zuivere kleuren te bereiken.
Zorg dat je ontwerp gereed is voor afdrukken. Zorg ervoor dat het ontwerp goed past binnen het SRA3 formaat.
Je werk wordt beoordeeld op basis van de volgende criteria:
De deadline voor deze opdracht is [datum]. Zorg ervoor dat je je schetsen en het digitale ontwerp op tijd indient.
Wees gedurfd en experimenteer met vormen en kleuren om een krachtig suprematistisch geïnspireerd ontwerp te creëren.
Zorg ervoor dat je je schetsen en digitaal ontwerp bewaart, zodat je ze kunt presenteren en bespreken tijdens de evaluatie van de opdracht. Veel succes en geniet van het proces van het creëren van je eigen suprematistisch geïnspireerde ontwerp!