Tijdens deze stadswandeling door Gent, waarin typografie en architectuur samenkomen, krijg je inzicht in de evolutie van architecturale stijlen en de bijbehorende populaire lettertypen door de eeuwen heen. We starten met een verkenning van verschillende bouwperiodes en koppelen die aan de lettertypen die in die tijd favoriet waren. Zo ontstaat een helder beeld van hoe typografische stijlen zich hebben ontwikkeld binnen hun historische en culturele context. Je zult ook zien hoe typografie zichtbaar is in het huidige straatbeeld van Gent, van oude gevelletters tot moderne bewegwijzering. Voor meer gedetailleerde informatie en een uitgebreide letterclassificatie kun je hier terecht: Letterclassificatie.
Het Gravensteen, een middeleeuws kasteel in Gent, werd gebouwd tussen 1180 en 1200. In die tijd werden letters met de hand geschreven of gegraveerd in steen, hout of op perkament. Gotische lettertypen waren populair in Europa tijdens de late middeleeuwen, dus het is mogelijk dat deze werden gebruikt voor inscripties op het Gravensteen.
Gotische letters worden in de letterclassificatie van VOX "fracturen" genoemd omdat hun vormen "gebroken" zijn.
De Sint-Niklaaskerk in Gent, een architectonisch juweel dat hoofdzakelijk in de Scheldegotiek-stijl is gebouwd, dateert oorspronkelijk uit de 13e eeuw. Hoewel deze kerk voornamelijk gotische kenmerken vertoont, kunnen latere toevoegingen zoals het koor en bepaalde kapellen elementen van de vroege Renaissance-stijl tonen, wat wijst op een periode van culturele vernieuwing en experimentatie.
Garamond, een lettertype ontworpen door Claude Garamond in de eerste helft van de 16e eeuw, is een voorbeeld van een 'old-style' schreeflettertype dat ook kenmerken van de renaissance in typografie vertegenwoordigt. Garamond illustreert de elegantie en de evolutie in artistiek ontwerp die typerend was voor zijn tijd, vergelijkbaar met de subtiele invloeden van de renaissance die in bepaalde architectonische details van de Sint-Niklaaskerk te vinden zijn.
Hotel d'Hane Steenhuyse, voltooid in 1768, is een prachtig voorbeeld van de Lodewijk XV-stijl, die nauw aansluit bij de rococostijl. Gelegen in de Veldstraat in Gent, was dit herenhuis oorspronkelijk de residentie van een adellijke familie en weerspiegelt het de weelderige esthetiek en verfijnde elegantie van de 18e eeuw. De voorgevel is rijk gedecoreerd met typische rococo-elementen zoals asymmetrische patronen, natuurlijke motieven en sierlijke lijnen. In 1773 werd de tuingevel heropgebouwd in de meer gestructureerde en ingetogen Lodewijk XVI-stijl, wat een interessant contrast biedt met de uitbundige rococo van de voorgevel.
Baskerville, een lettertype ontworpen door John Baskerville rond 1757, vertegenwoordigt een gelijkaardige periode van artistieke verfijning en vernieuwing in de typografie. Net als de architectuur van Hotel d'Hane Steenhuyse, weerspiegelt Baskerville de overgangsstijlen van zijn tijd, waarbij traditionele vormen worden gecombineerd met een nieuwe nadruk op helderheid en contrast. Deze aspecten maakten het snel populair voor boekdrukkunst, vanwege de uitstekende leesbaarheid en esthetische aantrekkingskracht.
Het Operagebouw van Gent, voltooid in 1840, is een uitmuntend voorbeeld van neoclassicistische architectuur. Deze stijl kenmerkt zich door grandeur, symmetrie en het gebruik van klassieke elementen zoals zuilen en gedetailleerd metselwerk. De neoclassicistische stijl, afgeleid van het Griekse en Romeinse classicisme, betekent letterlijk 'nieuw classicisme'. Het ontstond als een reactie op de als te overdadig beschouwde barok- en rococostijlen, met een terugkeer naar de eenvoud en harmonie van de klassieke oudheid. Deze klassieke elementen resoneren bijzonder goed met de esthetische idealen van Didone-lettertypen zoals Didot en Bodoni, die bekend staan om hun scherpe contrasten en strakke lijnen.
Didone-lettertypen, ontwikkeld tijdens de late 18e en vroege 19e eeuw, illustreren de evolutie in typografie die parallellen vertoont met de neoclassicistische architecturale stijlen. Deze lettertypen, met hun nadruk op contrast, helderheid en geometrische precisie, harmoniëren uitstekend met de architectonische kenmerken van het Operagebouw.
De Vooruit in Gent, een iconisch voorbeeld van Art Deco architectuur, wordt vaak geassocieerd met lettertypen zoals "Broadway" en "Metropolis", die de strakke en geometrische esthetiek van de Art Deco stijl weerspiegelen. Deze lettertypen worden gecategoriseerd als fantasie- en displayletters.
Futura: Ontworpen door Paul Renner in 1927, is Futura een lettertype dat de modernistische invloeden van het Bauhaus belichaamt, maar ook vaak gebruikt wordt binnen de Art Deco context vanwege zijn strakke en functionele stijl.
Times New Roman: Dit lettertype, voor het eerst uitgebracht in 1932, valt buiten de typische Art Deco-periode en is meer geassocieerd met overgangsontwerpen naar modernere typografie. Het werd al snel de standaard voor lopende tekst in kranten en boeken, dankzij de efficiëntie en leesbaarheid.
Het complex van Bond Moyson en Ons Huis aan de Vrijdagmarkt in Gent, oorspronkelijk gebouwd in de late 19e en vroege 20e eeuw, illustreert een eclectische mengeling van architecturale stijlen, waaronder neorenaissance en elementen van de empire-stijl. Eclecticisme in deze context betekent dat het ontwerp elementen uit verschillende historische stijlen combineert om een uniek en indrukwekkend esthetisch geheel te vormen. Het ontwerp van deze gebouwen werd sterk beïnvloed door de Grands Magasins in Parijs, met als doel een imposante en functionele ruimte te creëren die paste bij de ambities van de socialistische beweging.
De typografische elementen die goed zouden aansluiten bij deze architectuur zijn klassieke en formele lettertypen zoals Bodoni en Walbaum. Deze lettertypen, met hun nadruk op helderheid en elegante proporties, reflecteren de architectonische pracht en praal van het gebouw.
De Boekentoren, een iconisch modernistisch bouwwerk uit de vroege 20e eeuw, belichaamt de designprincipes van zijn tijd, die ook tot uiting komen in schreefloze of lineaire lettertypen zoals Helvetica, Arial en Futura. Deze lettertypen, kenmerkend voor de modernistische stijl, benadrukken net als de architectuur van de Boekentoren functionaliteit en eenvoud.
Wist je dat: In de geschiedenis van de typografie werden schreefloze lettertypen soms aangeduid als "Gothic" in het Engels, zoals bij Franklin Gothic, en als "Grotesk" in het Duits, zoals bij Akzidenz Grotesk? Hoewel deze termen oorspronkelijk werden gebruikt om de niet-Romeinse oorsprong van schreefloze lettertypen aan te duiden en men ze eerder buitenissig en een beetje overdreven vond, illustreren ze wel de evolutie van typografische stijlen en de veranderende esthetische voorkeuren in de loop van de tijd.
De Krook, een hedendaags gebouw voltooid tussen 2015 en 2017, harmonieert uitstekend met hedendaagse lettertypen zoals Roboto, Open Sans (het lettertype van deze website), en Gotham. Deze lettertypen benadrukken de strakke en functionele esthetiek die kenmerkend is voor de hedendaagse architectuur van De Krook.
Maak een wandeling door Gent en bezoek de beschreven gebouwen. Onderweg fotografeer je diverse typografische elementen zoals uithangborden, muurschilderingen, straatnaamborden, enzovoort. Vergeet ook niet om architecturale en stedelijke elementen te fotograferen die je interessant vindt en die een visuele of thematische link kunnen hebben met de typografie die je vastlegt. Let hierbij op hoe de architectuur de typografische keuzes beïnvloedt en omgekeerd.
Na de wandeling, neem de tijd om je foto's te bekijken en aantekeningen te maken over de typografische keuzes die je hebt gezien. Welke typografische elementen vond je het meest verrassend en waarom? Hoe beïnvloedde de architectuur je perceptie van het lettertype?
Stijlperiodes: Fotografeer architectuur uit verschillende stijlperiodes:
Het Gravensteen, een middeleeuws kasteel in Gent, werd gebouwd tussen 1180 en 1200. Dit imposante fort diende oorspronkelijk als residentie van de graven van Vlaanderen. De romaanse stijl wordt gekenmerkt door massieve muren, kleine ramen en ronde bogen.
De Sint-Niklaaskerk is gebouwd in de Scheldegotiek-stijl, gekenmerkt door hoge spitsbogen en glas-in-loodramen die het goddelijke licht naar binnen laten schijnen. Dit creëert een gevoel van spirituele verheffing.
Functioneel versus esthetisch: Fotografeer zowel functionele gebouwen (zoals fabrieken of kantoren) als esthetisch georiënteerde gebouwen (zoals theaters of musea). Denk na over hoe de architectuur de typografische keuzes op of rondom het gebouw beïnvloedt.
Het formaat van de collages is vrij, maar zorg ervoor dat ze kunnen worden afgedrukt binnen een SRA3-formaat. De resolutie van de collages moet minimaal 240 pixels per inch (ppi) zijn om een goede afdrukkwaliteit te garanderen.
Je wordt aangemoedigd om met verschillende visuele effecten te experimenteren, zoals monochromatische of grijstinten om contrast te creëren. Denk na over hoe je typografie en architectuur op een visueel consistente manier kunt combineren.
Combineer elementen die esthetisch of thematisch goed bij elkaar passen, waarbij de inhoud van de tekst harmonieert met het beeld. Overweeg ook visuele consistentie in termen van kleur en compositie om een samenhangend geheel te creëren.
Combineer elementen die opzettelijk clashen en interessante contrasten vormen, zowel visueel als inhoudelijk. Denk na over hoe contrasten in kleur, stijl, en betekenis discussie kunnen uitlokken.
Schrijf na de collage-opdracht een korte reflectie over je proces. Welke architecturale en typografische elementen vond je het meest boeiend? Hoe beïnvloedden ze elkaar in jouw collages? Welke visuele keuzes heb je gemaakt en waarom?
Presenteer je collages tijdens een klassessie. Discussieer over de keuzes van je medestudenten en geef feedback op hun werk.
Je collages en bijbehorende analyses dienen ingeleverd te worden op [datum]. De presentatie en discussie vinden plaats op [datum].