Leerdoelen behaald binnen het project "Uiterlijk"
1. Basisvaardigheden (LPD 1)
- Kwaliteitsbewust en precies werken: Leerlingen werken met aandacht voor detail, waarbij ze leren om zorgvuldig patronen te ontwerpen en digitale tools efficiënt te gebruiken. Ze ontwikkelen een bewustzijn voor nauwkeurigheid in zowel hun handmatige als digitale werk.
- Ergonomisch en veilig werken: Bij het werken met grafische apparatuur zoals de Silhouette-plotter en warmteoverdracht-apparatuur leren leerlingen om op een veilige en ergonomische manier om te gaan met technische tools.
2. Voorbereiding en creatieve conceptontwikkeling (LPD 2, LPD 5, BK 6)
- Conceptontwikkeling en zelfexpressie: Leerlingen ontwikkelen unieke visuele concepten voor hun alter ego’s, tatoeages, en avatars, wat hen helpt symbolen en visuele elementen te kiezen die hun identiteit en culturele inspiratie weerspiegelen.
- Zelfreflectie en identiteitsvorming: Ze reflecteren op hun eigen identiteit en alter ego, en vertalen deze zelfkennis naar visuele representaties die hen op een unieke manier vertegenwoordigen.
- Documentatie en onderzoek: Door moodboards, schetsen en inspiratiemateriaal te verzamelen en te bestuderen, ontwikkelen ze hun onderzoeksvaardigheden en leren ze bronnen te gebruiken voor inspiratie.
3. Lay-out en ontwerp (LPD 8, LPD 9, LPD 10, LPD 11)
- Structuur en herhaling in patronen: Leerlingen leren patronen te maken en herhalingen te structureren door gebruik te maken van het Patroonopties-menu in Adobe Illustrator om visueel aantrekkelijke patronen te ontwerpen.
- Kleur- en vormgebruik: Ze ontwikkelen vaardigheden in het strategisch toepassen van kleur, vorm en lay-out, met oog voor esthetiek en functionaliteit in verschillende ontwerptoepassingen.
- Typografie en zelfexpressie: Door teksten en typografie op een expressieve manier in te zetten, verkennen ze de rol van tekst in ontwerp en symboliek. Ze leren hoe typografie de uitstraling en boodschap van hun werk kan versterken.
- Compositie, kleur en esthetiek: Ze leren compositietechnieken toe te passen, zoals het balanceren van objecten en het creëren van harmonie in kleur en vorm, vooral bij het maken van woordwolken en tatoeages.
4. Beeld en illustratie (LPD 13, LPD 14, BK 7, BK 8)
- Vectorillustratie en handmatig overtrekken: Leerlingen gebruiken het pengereedschap en andere tools om handmatige schetsen digitaal over te trekken en om te zetten in schaalbare vectorillustraties, wat hen nauwkeurigheid en controle bijbrengt.
- Vrijstellen van afbeeldingen in Photoshop: Ze ontwikkelen een grondig begrip van kanalen en selectietools om complexe onderwerpen zoals haar nauwkeurig vrij te stellen. Dit helpt hen bij het maken van gedetailleerde en verfijnde selecties, essentieel voor professionele beeldbewerking.
- Fotografie en beeldbewerking: Door zelfportretten en objecten te fotograferen en te bewerken, leren leerlingen vaardigheden in beeldbewerking, met technieken zoals vervorming, kleurcorrectie en het verfijnen van maskers.
- Illustratietechnieken en vectoren: Ze werken met Adobe Illustrator om vectorafbeeldingen te creëren, leren werken met paden, ankerpunten en verschillende vormgereedschappen om precieze en schaalbare ontwerpen te maken.
5. Output en technische vaardigheden (LPD 21, LPD 22, BK 11, BK 12)
- Exporteren en bestandsbeheer: Leerlingen leren om bestanden op te slaan en te exporteren in geschikte formaten voor digitale output (zoals PNG en SVG) en drukwerk, en ontwikkelen zo inzicht in bestandsbeheer en formaten.
- Technische druktechnieken: Ze leren werken met de Silhouette-plotter en warmteoverdracht-apparatuur, waardoor ze ontdekken hoe hun digitale ontwerpen omgezet kunnen worden in fysieke objecten. Ze werken met verschillende materialen en ontdekken de mogelijkheden van inkt, folie, en warmteoverdracht.
- Opslaan en afdrukken van patronen: Ze leren om ontwerpen op te slaan en af te drukken, met aandacht voor kleuren en details op zowel papier als digitale media. Het gebruik van het Patroonopties-menu vergroot hun kennis in het creëren van naadloze patronen.
6. Kunstbeschouwing en culturele reflectie (LPD 24)
- Identiteit en culturele representatie: Door inspiratie te halen uit kunstenaars als Cindy Sherman en de visuele cultuur van tatoeages en patronen uit verschillende culturen, ontwikkelen leerlingen een dieper begrip van identiteit en zelfrepresentatie. Ze onderzoeken en denken na over hoe identiteit cultureel wordt weergegeven in visuele vormen.
- Presentatie en reflectie: Ze leren hun keuzes in het ontwerp van patronen en tatoeages te verwoorden en hun werk te presenteren aan anderen, waarbij hun vaardigheden in reflectie en kunstbeschouwing worden versterkt. Ze oefenen in het verwoorden van hun keuzes voor kleuren, vormen en culturele invloeden.
Conclusie
Het project "Uiterlijk" versterkt de technische, conceptuele en expressieve vaardigheden van leerlingen. Het vrijstellen van een portret met het Kanalen-paneel in Photoshop biedt geavanceerde beeldbewerkingsvaardigheden, en door het werken met het Patroonopties-menu leren ze naadloze herhalende ontwerpen te creëren. Deze vaardigheden bieden een breed scala aan mogelijkheden binnen digitale en manuele toepassingen, en ze sluiten nauw aan bij de leerdoelen voor zelfreflectie, professionele beeldbewerking, culturele expressie, en grafisch ontwerp.