Leerdoelen behaald binnen het Matisse Project

1. Basisvaardigheden (LPD 1)

  • Teamverband, kwaliteit en ergonomie: Leerlingen leren om kwaliteitsbewust te werken en ontwikkelen vaardigheden in ergonomisch en veilig werken, vooral bij het gebruik van apparatuur zoals de Silhouette snijplotter en hittepers. Ze leren samenwerken en reflecteren op hun werk door feedback te ontvangen en te presenteren.

2. Voorbereiding (BK 5, BK 6, LPD 2, LPD 4, LPD 5)

  • Grafisch productieproces: Leerlingen doorlopen verschillende fasen van het grafisch productieproces, van ontwerp tot productie en presentatie.
  • Inspiratie en documentatie verzamelen: Ze ontwikkelen vaardigheden in het zoeken en gebruiken van inspiratie en documentatie (zoals Matisse’s werk) als basis voor hun eigen ontwerpen.
  • Analyseren van productievereisten: Bij de keuze van technieken en materialen leren leerlingen rekening te houden met de vereisten voor productie.

3. Lay-out en Ontwerp (LPD 8, LPD 9, LPD 10, LPD 11)

  • Creatief proces en verbeelding: Leerlingen ontwikkelen verbeelding en creativiteit door Matisse’s stijl te interpreteren en een eigen compositie te maken.
  • Kleurgebruik en compositie: Ze leren werken met kleuren en compositie, en passen deze toe op hun totebag-ontwerpen.
  • Vormkarakteristieken en typografie: Door grafische vormkenmerken zoals contrasten en textuur toe te passen, ontwikkelen ze inzicht in typografische en visuele keuzes.

4. Beeld en Illustratie (LPD 13, LPD 14, BK 7)

  • Illustratieve technieken en beeldbewerking: Leerlingen passen analoge en digitale technieken toe bij het tekenen en bewerken van hun vormen in Adobe Illustrator, waarbij ze hun vaardigheden in beeldbewerking versterken.

5. Opmaak en Crossmediaal Design (LPD 17, LPD 18, LPD 19, LPD 20)

  • Opmaak en digitale output: Leerlingen leren om het ontwerp te structureren en op te maken, en passen deze kennis toe bij het exporteren van bestanden voor een mock-up en uiteindelijke druk.
  • Integratie van tekst en beeld: Ze ontwikkelen vaardigheden in het plaatsen en integreren van tekst en beeld om een betekenisvol geheel te creëren, passend bij de Matisse-stijl.

6. Output (LPD 21, LPD 22, LPD 23)

  • Bestandsbeheer en fysieke productie: Door hun ontwerpen op te slaan, te exporteren en daadwerkelijk te drukken, ontwikkelen ze vaardigheden in bestandsbeheer en productie van fysieke eindproducten. Ze maken een mock-up en werken met apparatuur om het ontwerp te realiseren.

7. Kunstbeschouwing (CD 04.03.01, LPD 24)

  • Kunsthistorische analyse: Leerlingen leren om kunst in een historische en culturele context te plaatsen, geïnspireerd door Matisse’s werk en levensverhaal, en gebruiken dit als basis voor hun eigen creatieve uitingen.

Dit project over Henri Matisse biedt een geïntegreerde leerervaring waarin leerlingen vaardigheden opdoen in creatief proces, beeldbewerking, lay-out en ontwerp, productievoorbereiding en kunstbeschouwing. Door middel van praktische en reflectieve opdrachten ontwikkelen ze zowel technische als artistieke competenties die aansluiten bij de doelen van het VVKSO-leerplan voor de tweede graad grafische technieken.