Leerdoelen behaald binnen het project "Den Haag - Amsterdam"
1. Basisvaardigheden (LPD 1)
- Kwaliteitsbewust en precies werken: Leerlingen werken zorgvuldig aan het ontwerp van reisjournaals, tentoonstellingsaffiches en tickets, waarbij ze leren om zowel handmatige als digitale technieken accuraat toe te passen.
- Ergonomisch en veilig werken: Leerlingen leren ergonomische principes toe te passen tijdens hun werkproces, zoals het instellen van een goede werkhouding, regelmatig pauzeren en het ergonomisch inrichten van hun werkplek om vermoeidheid te verminderen en een veilige werkomgeving te bevorderen.
2. Voorbereiding en creatieve conceptontwikkeling (LPD 2, LPD 5, BK 6)
- Conceptontwikkeling en zelfexpressie: Leerlingen ontwikkelen unieke visuele concepten voor hun reisjournaal en tentoonstellingsontwerpen, waarbij ze symbolen en visuele elementen kiezen die hun reiservaring en de tentoonstelling vertegenwoordigen.
- Onderzoek en documentatie: Door het bezoeken van musea zoals Voorlinden in Den Haag en het Stedelijk Museum in Amsterdam, evenals het maken van moodboards, woordwolken en het verzamelen van inspiratiebronnen zoals kunstwerken en tentoonstellingsaffiches, oefenen leerlingen met onderzoeksvaardigheden en leren ze bronnen gebruiken ter inspiratie.
3. Lay-out en Ontwerp (LPD 8, LPD 9, LPD 10, LPD 11)
- Structuur en lay-out: Leerlingen leren lay-outprincipes zoals hiërarchie, consistentie, uitlijning en balans toe te passen. Dit helpt hen bij het ontwerpen van duidelijke en aantrekkelijke spreads en tickets in Adobe InDesign.
- Kleur- en vormgebruik: Ze ontwikkelen vaardigheden in het strategisch toepassen van kleuren, vormen en visuele elementen om een harmonieus ontwerp te creëren dat de aandacht trekt.
- Typografie: Door teksten en typografie bewust in te zetten in de context van affiches en tickets, leren leerlingen hoe typografie de uitstraling en leesbaarheid van hun werk beïnvloedt.
- Compositie en visuele balans: Ze passen compositietechnieken toe om objecten en teksten te balanceren en een esthetisch aantrekkelijk ontwerp te realiseren, bijvoorbeeld in het reisjournaal en de tentoonstellingsmaterialen.
4. Beeld en illustratie (LPD 13, LPD 14, BK 7, BK 8)
- Illustratie en beeldbewerking: Leerlingen werken met Adobe Illustrator en Photoshop om visuele elementen en illustraties te maken en te bewerken, zoals afbeeldingen voor het toegangsticket.
- Fotografie en compositie: Door het fotograferen van objecten en de juiste uitsnede en compositie toe te passen, ontwikkelen ze vaardigheden in beeldbewerking en fotocompositie.
- Afbeeldingsresolutie en bestandsbeheer: Ze leren afbeeldingen op de juiste resolutie te beheren en op te slaan voor zowel digitale als gedrukte media, wat belangrijk is voor de consistentie en kwaliteit van hun werk.
5. Typografie en structuur in documentopmaak (LPD 11, LPD 12)
- Gebruik en toepassing van alinea- en tekenstijlen: Leerlingen passen alinea- en tekenstijlen in InDesign toe om tekst efficiënt en uniform op te maken, wat bijdraagt aan een visueel samenhangend document.
- Werken met het basislijnstramien: Leerlingen gebruiken het basislijnstramien om tekstlijnen consistent uit te lijnen, wat een geordende en professionele uitstraling geeft aan hun document.
6. Structuur en hiërarchie in lay-out (LPD 9, LPD 10)
- Typografische hiërarchie en consistentie: Leerlingen leren belangrijke informatie, zoals koppen en subkoppen, hiërarchisch te rangschikken door variatie in lettergrootte, gewicht, en kleur toe te passen.
- Gebruik van witruimte en balans: Ze passen witruimte en uitlijning toe om de visuele balans te bewaren, wat de leesbaarheid vergroot en helpt bij een professionele documentopmaak.
7. Output en technische vaardigheden (LPD 21, LPD 22)
- Exporteren en bestandsbeheer: Leerlingen leren hun bestanden correct op te slaan en te exporteren voor digitale en gedrukte output, bijvoorbeeld in PDF-formaat voor de affiches en tickets.
- Aanpassing van lay-outs op basis van druktechnische vereisten: Ze leren werken met instellingen zoals afloop, snijtekens en kleurresolutie om documenten drukklaar te maken.
8. Integratie van lay-out, tekst, en beeld in functioneel ontwerp (LPD 23)
- Combineren van tekst en visuele elementen voor effectieve informatieoverdracht: Leerlingen leren visuele en tekstuele elementen te integreren op een manier die functioneel en aantrekkelijk is, zoals vereist voor de lay-out van brochures, tickets en affiches.
- Onderzoek naar de typografische en beeldende stijl van kunstenaars en cultuuruitingen: Ze ontwikkelen een inzicht in de beeld- en typografische stijl van verschillende kunstenaars, wat hen helpt om lay-out- en typografiekeuzes te maken die aansluiten bij de sfeer van de tentoonstelling en de kunstenaar.
9. Kunstbeschouwing en culturele reflectie (LPD 24)
- Verbinding met kunst en cultuur: Door kunstwerken van bijvoorbeeld Ron Mueck, Antony Gormley en Anselm Kiefer te onderzoeken en te verwerken in hun ontwerp, reflecteren leerlingen op de invloed van cultuur en kunst op hun eigen creaties.
- Reflectie en waardering: Ze oefenen met het verwoorden van hun keuzes en leren reflecteren op hun artistieke processen, wat hun waardering voor vorm en inhoud van kunstuitingen versterkt.
Conclusie
Het project "Den Haag - Amsterdam" versterkt de technische, conceptuele en expressieve vaardigheden van leerlingen. Door het werken met lay-outprincipes in InDesign en beeldbewerking in Photoshop en Illustrator, ontwikkelen ze inzicht in grafisch ontwerp. De tweedaagse studie-uitstap naar de musea Voorlinden in Den Haag en het Stedelijk Museum in Amsterdam biedt leerlingen de kans om culturele invloeden uit de eerste hand te ervaren en te integreren in hun werk. Daarnaast leren ze technische elementen zoals barcodes toe te passen in hun ontwerpen. Deze ervaring draagt bij aan hun begrip van visuele communicatie, professionele vormgeving en culturele expressie.