Amsterdam – Den Haag 30 september en 1 oktober 2024
Opdracht PV Grafische technieken 4 D/A GT
Creatief reisjournaal: Travel Journalling
Opdracht
Maak een reisdagboek reisverhaal met verhalen, droedels, spinsels en foto’s van de tweedaagse trip naar Amsterdam–Den Haag.
Wat zijn droedels?
Droedels zijn eenvoudige schetsen of tekeningen die je vaak maakt terwijl je gedachten afdwalen. Het zijn spontane, ongeplande tekeningen die geen vast doel of betekenis hoeven te hebben. Ze kunnen variëren van abstracte vormen tot kleine figuren of patronen. In je reisdagboek kunnen droedels bijvoorbeeld eenvoudige illustraties zijn van dingen die je onderweg hebt gezien, zoals gebouwen, mensen of voorwerpen. Gebruik ze om je verhaal visueel aan te vullen en wat creativiteit toe te voegen.
Wat zijn spinsels?
Spinsels zijn gedachten of ideeën die in je hoofd ontstaan, vaak wat ongestructureerd of fantasievol. Het kunnen korte verhalen, reflecties of overdenkingen zijn die spontaan opkomen tijdens je reis. Ze hoeven niet altijd serieus te zijn en kunnen ook grappig of poëtisch zijn. Spinsels geven je reisverhaal een persoonlijk tintje. Denk bijvoorbeeld aan wat je hebt meegemaakt, hoe je je voelde tijdens de trip, of een grappige situatie die je onderweg hebt meegemaakt.
Gebruik zowel droedels als spinsels om je reisdagboek uniek te maken en je persoonlijke ervaring op een creatieve manier te delen.
Doel
Fysiek aandenken.
Bewuster kijken.
Een leuke manier om herinneringen bij te houden.
Achteraf kan je makkelijk alles herbeleven.
Mooi en persoonlijk document om op een later tijdstip eens doorheen te bladeren.
Verzamelen van interessante verhalen en gebeurtenissen.
Benodigdheden:
Schetsboekje
Tekenpotlood
BIC 4-kleuren
Fijn zwart stiftje
Deel 1: Manueel
Wat op te nemen in je reisdagboek?
1. Personalia
Introductie van jezelf: je naam, adres, telefoon en e-mail.
Hou je van reizen?
Wat verwacht je van deze trip?
In case of emergency: wie mag men contacteren als er iets met jou aan de hand is?
Medische info zoals medicijngebruik of allergieën.
Belangrijke telefoonnummers (voor jezelf).
Budget (zakgeld), must sees, overnachtingsplek, overzicht van de route, stadsplan.
2. Verslag van je reis
Vastleggen van toffe dingen die je onderweg beleeft.
Dit kan je chronologisch doen (van a tot z): hoe verliep de dag/verliepen de dagen?
Of via opsomming van de plaatsen waar je bent geweest.
Hoe?
Via geschreven tekst: volzinnen of verhaal.
Via lijstjes, tabellen.
Via schetsen, tekeningen, quotes (handletteren), kernwoorden.
Via foto’s (gsm): monumenten, straten, pleinen, dieren, mensen...
Via toegangskaartjes, bierviltjes, stukjes van een plattegrond...
Nog een paar tips:
Pluk een plant en droog deze tussen velletjes toiletpapier. Kleef de gedroogde plant later in je reisdagboek.
Vraag aan mensen/vrienden met wie je een bijzondere tijd beleeft om een kort briefje aan je te schrijven en kleef dit in je reisdagboek.
Schrijf ‘s avonds voor het slapengaan nog even de mooiste herinneringen van die dag op.
Veel succes!!
Mevr. Wallaert, Mr. Van Acoleyen
Leerplandoelen Grafische technieken
De leerlingen onderzoeken inspiratie- en documentatiemateriaal in relatie met product- en productievereisten. /2 ptn.
De leerlingen bepalen de schikking, compositie en kleur aan de hand van voorstudies en documentatiemateriaal. /2 ptn.
De leerlingen ontwerpen en bewerken illustratieve content d.m.v. analoge en digitale teken- en collagetechnieken. /2 ptn.
De leerlingen drukken interesse voor kunst- en cultuuruitingen uit. /2 ptn.
De leerlingen tonen aan hoe kunstbeleving hun gedachten, gevoelens en gedrag beïnvloedt. /2 ptn.
De leerlingen drukken hun waardering voor inhoud en vormgeving van kunst- en cultuuruitingen uit. /2 ptn.
Gemeenschappelijk funderend leerplan
De leerlingen zijn zich bewust van hun gevoelens en leren deze herkennen en benoemen. /3 ptn.