Een kunstkritiek is een grondige analyse en evaluatie van een kunstwerk. Hoewel er geen twee mensen zullen zijn die dezelfde reactie op een kunstwerk ervaren of het op dezelfde manier interpreteren, zijn er een paar standaardrichtlijnen die je kunt volgen om een doordachte en grondige kritiek te kunnen schrijven. De basiselementen van een kunstkritiek zijn de beschrijving, analyse, interpretatie en beoordeling van het werk.
Dit is het soort tekst dat je aantreft op het bijschrift van een museum of galerie, of in het bijschrift van een kunstboek. Het kennen van de achtergrond van een werk kan een groot verschil betekenen in hoe je het werk zult interpreteren en begrijpen. Begin je kritiek door de volgende informatie te verstrekken.
Beschrijf het kunstwerk in neutrale termen. Je beschrijving moet dingen omvatten zoals de vorm en de omvang van het werk. Als het kunstwerk figuren of objecten weergeeft in plaats van abstracte vormen, beschrijf dan wat het vertegenwoordigt.
1. Lijn: Lijnen in een kunstwerk kunnen letterlijk of impliciet zijn. Verschillende soorten lijnen kunnen verschillende gemoedstoestanden of effecten teweeg brengen.
Bijvoorbeeld:
2. Kleur: Noteer kenmerken zoals de tint (rood, groen, blauw, enz.), kleurwaarde (lichtheid of donkerheid) en intensiteit. Kijk naar algemene kleurenschema's/kleurencirkels en denk na over hoe de kleuren samenwerken.
Bijvoorbeeld, botsen de kleuren of zijn ze harmonieus? Maakt het werk gebruik van een verscheidenheid van kleuren, of is het meer monochroom (allemaal tinten blauw, bijvoorbeeld)?
3. Ruimte: "Ruimte" verwijst naar de gebieden rondom en tussen objecten in een werk. Wanneer we spreken over ruimte, focus je dan op dingen zoals diepte en perspectief, overlappende objecten en het gebruik van lege ruimte versus ruimte vol met details.
Als je een tweedimensionaal kunstwerk beschrijft, zoals een schilderij, behandel dan het al dan niet geven van een illusie van een driedimensionale ruimte en diepte in het werk.
4. Licht: Licht in een kunstwerk kan warm of koel, helder of gedempt, natuurlijk of kunstmatig lijken. Neem de tijd om te vertellen over de rol van licht en schaduw in het werk.
5. Vorm: Zijn de vormen in het werk geometrisch, met rechte lijnen en perfecte curven, of zijn ze meer natuurlijk? Wordt het werk gedomineerd door een bepaald type vorm, of zie je een aantal verschillende vormen?
Zodra je het werk beschreven hebt, is het tijd om te gaan analyseren, of te bespreken hoe het allemaal samenvalt. Begin door te praten over hoe het werk is samengesteld, rekening houdend met een paar fundamentele ideeën.
Evenwicht: Hoe werken de kleuren, vormen en texturen in het stuk samen? Creëren ze een evenwichtig of harmonieus effect, of is het stuk op een bepaalde manier onevenwichtig?
Contrast: Maakt het werk gebruik van contrasterende kleuren, texturen, of belichting? Contrast kan ook worden gevonden in het gebruik van verschillende vormen of contouren, zoals gekartelde versus gekromde lijnen, of geometrische versus natuurlijke vormen.
Verkeer: Hoe creëert het werk een gevoel van beweging? Wordt je blik op een bepaalde manier door de compositie getrokken?
Percentage: Lijken de grootte van de verschillende elementen in het werk zoals je zou verwachten, of zijn ze verrassend? Bijvoorbeeld, als het werk een groep mensen toont, zien bepaalde figuren er dan groter of kleiner uit dan ze in het echte leven zouden zijn?
De meeste kunstwerken hebben een of meer punten die zijn bedoeld om je aandacht te trekken en je blik te vangen. In een portret kan dit het gezicht of de ogen zijn van het onderwerp. In een stilleven zou het een centraal geplaatste of goed verlicht object kunnen zijn. Probeer vast te stellen welke delen van het werk worden benadrukt.
Onderscheid een paar belangrijke thema's en bespreek hoe de kunstenaar de verschillende beeldaspecten gebruikt (kleur, licht, ruimte, vorm en lijn) om deze thema's uit te drukken. Thema's kunnen dingen omvatten zoals:
Met andere woorden, wat denk je dat de kunstenaar probeerde te zeggen met het werk? Waarom heeft hij/zij het werk gemaakt? Probeer samen te vatten wat de algemene betekenis is van het werk zoals jij het ziet.
Nu is het tijd om wat subjectiever te worden. Denk na over wat je voelt tijdens het kijken naar het werk. Wat denk je dat de algemene stemming is van het werk? Herinnert het je ergens aan (ideeën, ervaringen, andere kunstwerken)?
Gebruik expressieve taal om je reactie op het werk te verwoorden. Bijvoorbeeld, is de sfeer van het werk triest? Hoopvol? Vredig? Zou je het werk als mooi of lelijk omschrijven?
Gebruik voorbeelden uit je beschrijving en analyse van het werk om uit te leggen waarom je op een bepaalde manier denkt en voelt over een kunstwerk.
Bijvoorbeeld:
Ik denk dat Edward Much het verdriet van de moeder wil uitdrukken. Dat zie ik aan:
1. Beslis of je denkt dat het werk succesvol is of niet.
Het doel hierbij is niet per se om aan te geven of een kunstwerk "goed" of "slecht" is. In plaats daarvan kun je beter nadenken of het werk 'succesvol' is. Denk bijvoorbeeld na over het volgende:
1. Leg uit waarom je op een bepaalde manier oordeelt over het werk.
Zodra je een paar aspecten hebt uitgekozen waarop je het werk gaat beoordelen, dien je de focus van je evaluatie duidelijk te vermelden. Bijvoorbeeld, je zou kunnen zeggen dat je het werk beoordeelt op grond van hoe goed het gemaakt is, hoe goed het technisch is afgewerkt, en hoe succesvol het werk de beoogde stemming of thema's weergeeft.
1. Geef een samenvatting waarom je denkt dat het werk geslaagd of mislukt is.
Leg in een paar zinnen je oordeel over het werk uit. Geef specifieke redenen voor je oordeel, met behulp van je interpretatie en analyse van het werk.
Bijvoorbeeld, "Ik denk dat dit werk succesvol is omdat het gebruik van licht, vorm, gebaar en lijn allemaal harmonieus samenwerken bij het weergeven van de sfeer van het onderwerp.""
Vergeet niet, er bestaat geen juiste manier om een kritiek te geven op een kunstwerk. Je doel is niet om te zeggen of de kunst goed of slecht is, maar eerder om duidelijk aan te geven wat je begrip van en reactie op het kunstwerk is.