Disco Revisited — From Memphis to Motion Design

We vertrekken bij Saturday Night Fever (1977) en ontdekken hoe ritme, licht en kleur uit de disco opnieuw opduiken in design — van de dansvloer tot Memphis en verder.

Saturday Night Fever — Ritme, licht en vrijheid

De film van John Badham liet in 1977 twee werelden zien: glitter en glamour, maar ook de harde realiteit van de stad. Onder de spiegelbol vond Tony Manero — gespeeld door John Travolta — zijn ontsnapping aan de dagelijkse sleur. De dansvloer werd een plek waar afkomst of gender even wegvielen en muziek een taal van vrijheid werd.

Disco groeide uit van undergroundclubs in New York tot een wereldwijde stijl die muziek, mode en grafisch ontwerp beïnvloedde. Achter de glans schuilt een verhaal over durf, diversiteit en expressie — thema’s die vandaag nog inspireren.

YouTube-thumbnail van de openingsscène van Saturday Night Fever
🎬 Introclip — Saturday Night Fever

De sfeer, muziek en beeldtaal van disco in één legendarische openingsscène.

Kijkvraag: Wat maakt deze scène zo herkenbaar — het licht, de cadans of Travolta’s bewegingen?

Van disco naar Memphis

De kleurrijke wereld van disco leefde verder in de Memphis-beweging (1981, Milaan). Ontwerpers als Ettore Sottsass en Nathalie Du Pasquier vertaalden de vrijheid, het ritme en de durf van de dansvloer naar meubels en patronen. Wat in disco klonk en bewoog, kreeg in Memphis vorm en kleur.

Kernzin: Memphis is de visuele echo van disco. De dansvloer werd de woonkamer, het ritme werd een patroon.

Filmposter van Saturday Night Fever met Travolta’s pose
Saturday Night Fever — iconische filmposter.
Patroon in Memphis-stijl van Nathalie Du Pasquier
Nathalie Du Pasquier — patroon met kleur, ritme en beweging.

Memphis-objecten (1981–1988)

Memphis was rebels: felle kleuren, contrasterende materialen en geometrische vormen die bewust botsten. De ontwerpen waren speels, expressief en anti-functioneel — een dans van vormen en patronen.

Ettore Sottsass — Tahiti Lamp (1981)
Ettore Sottsass — Tahiti Lamp (1981)
Abstracte vogelvorm; licht en kleur in levendig evenwicht.
Ettore Sottsass — Carlton Room Divider (1981)
Sottsass — Carlton Room Divider (1981)
Icoon van Memphis: kleur, ritme en balans tussen chaos en orde.
Michele De Lucchi — Kristall Side Table (1981)
Michele De Lucchi — Kristall Side Table (1981)
Geometrie en kleur botsen maar houden elkaar in evenwicht.
Bron: memphis-milano.com

Ritme vertaald in vorm

Disco’s groove is ritme in geluid — Memphis’ patroon is ritme in beeld. Herhaling met variatie, syncopatie in kleur, accenten die verrassen: dezelfde principes, andere taal.

MuziekBeeld
Polyrhythmiek: meerdere ritmes tegelijkHerhalende motieven met variatie
Syncopatie: accenten op de ‘off-beat’Kleuraccenten op onverwachte plekken
Call & responseDialoog tussen vormen en kleuren
Flow & grooveBeweging in compositie

“Zowel disco als Memphis putten uit Afrikaanse ritmes — disco vertaalt ritme naar muziek, Memphis vertaalt het naar vorm.”

Neo-Memphis vandaag

De Memphis-energie leeft voort in murals, branding en digitale interfaces. Hedendaagse makers spelen met geometrie, kleur en optimisme.

Camille Walala (Londen)

Site-specific murals en installaties met een limited palette en krachtige grafische vormen — Memphis op straatniveau.

Website · Instagram

Camille Walala — mural
Walala — mural

Supermundane — Rob Lowe (Londen)

Speelse geometrie + kleur met typografie en illustratie — humor en positieve statements.

Website · Instagram

Supermundane — grafisch werk
Supermundane — werk
Supermundane — grafisch werk 2
Supermundane — werk

Karan Singh (Amsterdam)

Memphis-vormen met op-art-minimalisme — sterk kleurgevoel, hypnotiserend ritme.

Website · Instagram

Karan Singh — werk 1
Karan Singh — werk
Karan Singh — werk 2
Karan Singh — werk
Karan Singh — werk 3
Karan Singh — werk

Morag Myerscough

Zeer kleurrijk en energiek; fluorescente tinten i.p.v. primaire kleuren versterken de vibratie.

Website · Instagram

Morag Myerscough — project 1
Myerscough — werk
Morag Myerscough — project 2
Myerscough — werk

Memphis in brands & producten

De stijl blijft populair: o.a. Apple, American Express, IBM, BMW, Adidas, Supreme, Adobe gebruikten varianten in campagnes en producten.

BMW Garage Italia — Memphis-livery (2017)
BMW Garage Italia (2017)
BMW Garage Italia — Memphis-livery (2017), tweede aanzicht
BMW Garage Italia (2017)